Searching...


.
12 Jun 2015
11.12 0

Peta Malaysia Berubah Akibat Gempa Gunung Berapi



Mungkin ramai yang tidak tahu kenapa sejak akhir-akhir ini kita dilanda gempa bumi. Ingatkah anda beberapa tahun dulu, kita pernah dengar kisah kawasan di Janda Baik alami gegeran seperti gempa bumi. Maka ramailah berspekulasi tentang akan keluar naga dan sebagainya.

Dan baru-baru ini, kita di landa sesuatu yang tak pernah terlintas dibenak kita yakni gempa di dalam negara Malaysia sendiri. Punca gempa adalah di Ranau sabah dan kemalangan maut yang mendapat perhatian dunia ialah di Gunung Kinabalu.

Maka, ramailah mengatakan bahawa semangat Gunung telah marah kerana perbuatan sekumpulan NUDIST berbogel di puncak gunung tersebut. Apapun, adat dan kepercayaan tempatan memang tidak boleh di nafikan.

Tapi tahukah kita bahawa Malaysia sememangnya berada di tepian punca gempa bahkan sempadan dengan Lingkaran Api Gunung Berapi. Jadi mahu tidak mahu, Malaysia sememangnya terdedah dengan risiko gempa bumi dan gunung berapi walaupun ianya bukan dalam negara kita.

Dan tahukah anda bahawa Malaysia pada zaman dahulu kita berada di kawasan gunung berapi dan banyak gunung kita ini adalah gunung berapi yang mati dan tidak aktif. Tapi, andai kata di kejutkan dengan pelbagai siri gempa. Yang mati pun boleh hidup kembali dan yang tidak aktif pun boleh meletus kembali. Kita mungkin ingat letusan Yellow Stone di Amerika akan mengubah dunia, tapi mungkin ia boleh berlaku di sini. Pelbagai report telah mengatakan terdapat perubahan di sekitar Gunung Kinabalu seperti air mulai jadi panas, buih pekat keluar dari sungai dan ada batuan mengeluarkan seakan cecair lava walau sedikit saja.

Jadi, ubahlah cara kita kerana sememangnya kita berada di akhir zaman dan bumi kita sedang berubah. Malaysia kena ubah kepada kehidupan yang lebih baik lagi kerana kita tidak tahu, mungkin sekarang atau 100000 tahun lagi, peta Malaysia akan berubah sebagaimana pernah terjadi letusan hebat dulukala.

0 komentar: