Searching...


.
8 Jun 2015
14.03 0

ROBOT PERTAMA DIREKA DI TURKI


Siapa kata Jepun terer reka robot? Siapa yang kata Jepun yang memulakan penciptaan Robot? Fakta yang perlu di ketahui.. Jepun belajar membuat robot berdasarkan dengan zaman Khalifah Turki Uthamaniah.

Al-Kisahnya..
Alamet adalah sebuah robot yang dibina pada tahun 1889 oleh empayar Turki Uthmaniyah. Ia diberikan sebagai hadiah dari Istana Uthmaniyyah kepada Maharaja Jepun selama tempoh pemerintahan Sultan Abdul Hamid II.

Rekabentuk Alamet mirip seakan bentuk manusia, dan robot itu hampir sama saiznya dengan manusia. Ia memiliki pemain suara yang mampu melaungkan azan (doa panggilan Islam). Alamet mengandungi arah jam yang memungkinkannya untuk melakukan serangkaian tindakan khusus: berjalan sejauh setengah meter, mempersiapkan senjatanya, busur (ruku '), berdiri, berbaring dan kembali ke tempat dimana ia mula.

Beberapa gambar dari Alamet boleh ditemui dalam Yildiz di İstanbul.
Does Japan owe its current robot technology to the robot named ' Alamet ' bestowed by Abdulhamid Han ? What is the relationship of 7 masters who built up Alamet with SEIKO Clocks ? In his Article Series, Oktan Keles SIRDAŞ is once again narrating in historical documents.

Robot bernama 'ALAMET', (Miracle, pingat) dibina di atas urutan Abdulhamid Han memiliki karakter yang khas sebagai jam pertama di dunia membaca azan ini. Sultan menghantar ini jam luar biasa berbakat ke Jepun. Ini adalah kemungkinan bahawa Jepun disalin teknologi robot mereka saat ini dari azan ini membaca dan berputar jam.


daripada:-
Ahmad Putra

0 komentar: