Mungkin ramai yang suka ambil gambar tapi tak tahu kenapa gambar mereka ambil itu kelihatan biasa-biasa saja. Bila ada 1 gambar yang cantik, terus kita kata itu di sebabkan kamera yang mahal atau mengunakan DSLR. Tapi tahukah anda, dengan mengunakan smart phone pun anda boleh jadi juru foto yang hebat.
Rule of Thirds
Bayangkan skrin anda di bahagikan kepada 9 petak. Dan letakkan model atau subject matter di garisan antara petak-petak itu dan anda akan mendapat suatu gambar yang seimbang walaupun fokus anda bukan berada di tengah-tengah skrin.
Notice how the building and horizon are aligned along rule-of-thirds lines. Image by
Trey Ratcliff.
Balancing Elements
selain rule of third, anda kena faham tentang keseimbangan dalam gambar. Dimana, andai kata di sebelah kiri anda punyai 'berat'' maka, sebelah kanan skrin juga harus punya sesuatu walaupun kecil ataupun jauh sekalipun contohnya matahari, pokok atau kucing yang sedang melintas.
Here, the visual "weight" of the road sign is balanced by the building on the other side of the shot. Image by
Shannon Kokoska.
Leading Lines
Apabila kita melihat gambar di mata kita secara semula jadi disediakan mengikut garis . Dengan berfikir tentang bagaimana anda meletakkan garis dalam komposisi anda, anda boleh memberi kesan kepada cara kita melihat imej , menarik kita ke dalam gambar , ke arah subjek, atau dalam perjalanan "melalui " tempat kejadian. Terdapat pelbagai jenis garis - lurus, pepenjuru, curvy , mabuk , jejarian dan lain-lain - dan masing-masing boleh digunakan untuk meningkatkan komposisi gambar kita.
The road in this photo draws your eye through the scene. Image by
Pierre Metivier.
Symmetry and Patterns
Kami dikelilingi oleh simetri dan corak, semula jadi dan buatan manusia ., Mereka boleh membuat sangat menarik perhatian komposisi , terutamanya dalam keadaan di mana mereka tidak dijangka. Satu lagi cara yang baik untuk menggunakannya adalah untuk memecahkan simetri atau corak dalam beberapa cara , ketegangan memperkenalkan dan tumpuan ke tempat kejadian.
The symmetry of this chapel is broken by the bucket in the bottom right corner. Image by
Fabio Montalto.
Viewpoint
Sebelum mengambil gambar subjek anda, mengambil masa untuk berfikir tentang di mana anda akan menembak dari . Pandangan kami mempunyai kesan yang besar ke atas komposisi gambar kita, dan hasilnya ia sangat mempengaruhi mesej yang ditembak menyampaikan . Bukan hanya menembak dari paras mata , pertimbangkan mengambil gambar dari tinggi ke atas, ke bawah di permukaan tanah , dari sisi, dari belakang , dari jauh dari sini , dari sangat dekat , dan sebagainya.
The unusual viewpoint chosen here creates an intriguing and slightly abstract photo. Image by
ronsho.
Background
Berapa kali anda telah mengambil apa yang anda fikir akan menjadi pukulan besar, hanya untuk mendapati bahawa imej akhir tidak mempunyai kesan kerana subjek yang menggabungkan ke dalam latar belakang yang sibuk ? Mata manusia adalah sangat baik pada membezakan antara unsur-unsur yang berbeza di tempat kejadian , manakala kamera yang mempunyai kecenderungan untuk meleperkan latar depan dan latar belakang , dan ini sering boleh merosakkan foto jika tidak besar. Syukurlah masalah ini biasanya mudah untuk diatasi pada masa menembak - mencari-cari latar belakang yang jelas dan tidak mengganggu dan mengarang pukulan anda supaya ia tidak mengganggu atau menjejaskan subjek.
The plain background in this composition ensures nothing distracts from the subject. Image by
Philipp Naderer.
Depth
Oleh kerana fotografi adalah medium dua dimensi , kita perlu memilih komposisi kami berhati-hati untuk menyampaikan rasa kedalaman yang hadir di tempat kejadian sebenar . Anda boleh membuat mendalam dalam foto dengan memasukkan objek di latar depan , jalan tengah dan latar belakang. Satu lagi teknik komposisi berguna adalah bertindih , di mana anda sengaja sebahagiannya kabur satu objek dengan yang lain. Mata manusia secara semula jadi mengiktiraf lapisan ini dan mental memisahkan mereka , mewujudkan imej dengan lebih mendalam.
Emphasise your scene's depth by including interesting subjects at varying distances from the camera. Image by
Jule Berlin.
Framing
Dunia ini penuh dengan objek yang membuat 'bingkai'' semula jadi sempurna, seperti pokok-pokok , lengkungan dan lubang . Dengan meletakkan ini di sekitar pinggir komposisi anda membantu mengasingkan subjek utama dari dunia luar. Hasilnya adalah imej yang lebih fokus yang menarik mata anda secara semula jadi ke tahap menarik utama.
Here, the surrounding hills form a natural frame, and the piece of wood provides a focal point. Image by
Sally Crossthwaite.
Cropping
Selalunya gambar akan kurang impak kerana subjek utama adalah begitu kecil ia menjadi hilang antara kekacauan di sekitarnya . Dengan tanaman yang ketat di sekitar subjek yang anda menghapuskan latar belakang " bunyi " , memastikan subjek mendapat attention.st tidak berbelah penonton.
Cut out all unnecessary details to keep keep the viewer's attention focused on the subject. Image by
Hien Nguyen.
Experimentation
Dengan fajar era digital dalam fotografi kita tidak lagi perlu bimbang tentang kos pemprosesan filem atau kehabisan tembakan. Akibatnya, bereksperimen dengan komposisi gambar kami ' telah menjadi satu kemungkinan yang sebenar ; kita boleh menembak di luar tan tembakan dan menghapuskan orang-orang yang tidak diingini kemudian tanpa sebarang kos tambahan. Mengambil kesempatan daripada hakikat ini dan bereksperimen dengan komposisi anda - anda tidak tahu sama ada idea akan berfungsi sehingga anda mencubanya.
Digital photography allows us to experiment with different compositions until we find the perfect one. Image by
Jule Berlin.
0 komentar:
Posting Komentar