Searching...


.
11 Sep 2014
23.03 0

ISU SEMASA: Apa Nak Jadi? Soalan UPSR BOCOR lagi

 

Apa Nak Jadi? Soalan UPSR BOCOR lagi


Setelah beberapa kali soalan bocor, sudah pasti suatu method baru harus di kaji dan pembocor soalan itu harus menangungg sepenuh tanggungjawab terhadap peristiwa yang sedang berlaku ini.

“Sesiapa yang mengendalikan kertas-kertas peperiksaan ini tidak mempunyai integriti,” kata presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Datuk Akhbar Satar.

Pendapat Akhbar dipersetujui Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Nur Jazlan Mohamed yang turut berkata pesalah sepatutnya dikenakan hukuman setimpal kerana ini bukan kali pertama kertas peperiksaan didapati bocor.

Kertas peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) ada kemungkinan bocor ketika proses pemindahan kertas peperiksaan dari pencetak ke sekolah.
“Kita perlu melihat semula ‘standard operating procedure’ dan memastikan mereka yang mengendalikan kertas-kertas peperiksaan ini mempunyai integrity kerana ianya adalah posisi yang berisiko tinggi.
“Ini sangat memalukan dan telah memberi impak kepada prestij ke atas negara ini. Bilakah kita akan belajar?,” kata Akhbar, merujuk kepada insiden kertas peperiksaan bocor yang pernah berlaku pada lepas, bukan sahaja pada kertas peperiksaan UPSR tetapi juga peperiksaan kebangsaan yang lain.

0 komentar: