Searching...


.
27 Agu 2014
04.29 0

ISU SEMASA: KONSPIRASI PANDA CHINA KE MALAYSIA

Minggu ini ramai yang naik angin kerana Kerajaan Malaysia telah menghabiskan jutaan ringgit untuk menempatkan 2 ekor panda dari China ke Malaysia yang menelan belanja melebihi 2 juta ringgit.

Maka, banyaklah perlian di buat dalam minggu ini seperti frasa "panda di aircondkan, rakyat di miskinkan". Memang benar, ianya menelan banyak duit rakyat untuk menempatkan panda terbabit, tetapi tahukah anda bahawa kisah panda ini punyai maksud tersirat?

Ia melebihi dari sekadar sewaan Panda China ke Malaysia saja. Ia adalah tanda diplomasi China kepada Malaysia. Tetapi, di sini ada suatu persoalan penting, kenapa China sanggup memberikan 2 ekor panda itu kepada Malaysia sedangkan China memang terkenal dengan sifat kedekutnya.

Pada bulan April yang lalu, Obama telah datang ke Asia Tenggara bagi mengukuhkan ekonominya dengan memetrai perjanjian TTPA. Tetapi, ianya tak di sambut baik oleh kebanyakkan negara. Kerana itu, hendak atau tidak, hanya proksi USA sahaja yang akan mengikut telunjuk Obama itu. Dan ternyata, Malaysia seakan-akan berada di tengah-tengah antara dua tembok besar, antara China dan USA.

Jadi, untuk counter attack dasar USA itu, China bersetuju untuk memberikan dua ekor panda untuk di jaga di Malaysia. Ia simbolik kepada 'engkau jaga ini, maka kami jaga engkau'.

Mereka yang tahu eknomi semasa, akan tahu bahawa China kini sedang menuju kepada menjadi kuasa utama ekonomi dunia. Sebarang perubahan dasar ekonomi China, akan melumpuhkan ekonomi USA.

Kerana itulah USA cuba menawan hati pemimpin di rantau asia tenggara dengan sesi lawatan Obama baru-baru ini. Di samping itu juga, ia mengukuhkan penguasaan militari di rantau ini dengan menempatkan lebih banyak militari di kawasan hot spot di perairan Filipina.

Bulan Mei, China mula buat onar. Dasar China yang tamak (sudah pasti, kerana mereka sedang menuju menjadi kuasa ekonomi dunia), mula mengugat keselamatan perairan Vietnam dan Filipina. Ini menimbulkan riaksi yang negatif dari kedua buah negara. Kemudian, dengan selamba, China membuat kenyataan 'bersedia untuk berperang dengan Vietnam dan Filipina'.

Jadi, ternyata kini, Filipina, vietnam adalah musuh China. Kini, China cuba mengusik-gusik Malaysia dan Singpore pula. Panda ini adalah ujian buat Malaysia, Sebarang perkara buruk terjadi pada Panda ini, maka, adalah hadiah tersedap dari China untuk Malaysia. Malaysia yang jenis berdiplomasi ini memang kena banyak bersabar.

0 komentar: