Searching...


.
25 Apr 2014
23.35 0

CERMIN MIMPI DARI HIGHLANDER07 / H07



CERMIN MIMPI DARI HIGHLANDER07 / H07

Kumpulan artikel highlander07: Perihal Cermin Sakti
Nota: Segala kandungan di dalam ini adalah dari saudara highlander07. Sekiranya ada kemuskilan, boleh merujuk kepada beliau.
Artikel asal boleh diperolehi di sini: http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=330715&highlight=%2Bhighlander07

*****************************************************Perbincangan bermula*************************************************

perihal cermin sakti
Dalam thread Hiidup infiniti Wujud ilusi banyak menceritakan tentang objek dan imej dalam cermin atau dlm mimpi/ilusi (alam fana')..iaitu berkenaan AKU..Aku..aku...

Rasanya elok kita bincang sama2 tentang perihal 'Cermin' kerana Aku tak dapat 'ditafsir' tanpa cermin.Lagipun 'imej' dlm cermin selalu menimbul kontroversi kerana tafsiran imej berbeza2..

Jadi tujuan thread ini adalah:

1. Apakah cermin itu?
2. Adakah cermin itu wujud/ilusi
3. Kegunaan cermin
4. Jenis2 cermin
5. Cermin2 yg kotor/tak berkilat dan cermin yg bersih
6. Cara2 membersih cermin
7. adakah Aku sekarang berada dl cermin atau diluar atau kedua2nya
8. Hidup tanpa cermin?
9. Adakah perlu hidup luar cermin atau kedua-duanya
10. Alam zahir/batin/akhirat adakah masih dlm cermin?
11. contoh cermin2 yg terbaik/sempurna
12. Apakah bukti cermin dah berkilau/sempurna?

**************************************************************************************************************************************************

Soalan:
Jika ayatnya "Aku daripada Aku kepada Aku" seperti yang engkau laung2kan tuh, masih perlukah CERMIN tuh?

Mintak penjelasan...

Jawapan:
InsyaAllah bila cermin dah berkilau dan  bersih maka seolah2 memang cermin tu dah 'tak ada'..dan memang tak ada pun (baca kenyataan ini dlm posting terdahulu..)

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
Kalau me, sekadar aku kecil nih, memang perlukan cermin. Cuma perlulah ingat, cermin ni ada pelbagai, tak semestinya tepat. Ada cermin "mendistort" kan imej, ada cermin yg menipu. Melihat imej indah sekali, badan elok kurus, selim melim pada hal gedempul. Ada juga cermin memperlihatkan kedempolan dan "kebesaran" imej, pd hal realitinya cekeding. Cuba dok kat kenderaan yg berkilau yg menghasilkan pantulan imej.

Kdg2 cermin berabuk, ku sangka kulit ku putih, mulus, rupanya ada panau. Jd selain cermin, me perlukan juga pencuci cermin.

Jawapan:
Haa..klakor betul..cermin tak menipu ..cuma bila kita 'malas' nak cuci sbb itu jadi gitu..kadang2 cermin orang okey je..cuma 'cara melihat' tu tak brapa betul..jadi nampaklah 'hantu' dlm cermin orang tu..

**************************************************************************************************************************************************

Soalan:
kalau ayatnya "Aku daripada Aku kepada Aku" seperti saudara HL07 tuliskan. apakah perlu lagi di cuci cermin itu. tak suci lagi kah AKU itu? kotor kah aku itu?

Jawapan:
Aku tu memang suci..tapi bila Aku 'terperangkap' dlm 'dunia ilusi/ fana') ni maka 'cermin' tu 'wujud' tapi dlm mungkinul wujud jugalah..'kotor' tu bukan kpd 'imej' Aku dlm cermin tu cuma imej Aku tu yg 'tak sempurna'..that's why istilah hati kotor tak tepat..'hati' adalah 'kesadaran/conciousness'....'kesadaran' yg belum 'clear' mewujudkan 'cermin kotor' yg wujudkan 'imej tak sempurna'..gitulah

**************************************************************************************************************************************************

Soalan:
salam...

kalau begitu marilah ramai ramai kita cuci cermin dulu. saya nak tanya satu soalan untuk saudara HL07. Apakah cara terbaik (mengikut pengalaman saudara) untuk mencuci cermin tersebut?

Jawapan:
Ini persoalan yg sama2 kita perlu bincangkan..

Nak off topic jap..Sebenarnya thread 'Cermin' ini berbeza dgn thread "Hidup Infiniti Wujud Illusi..Manusia" kerana dlm thread tsbt banyak diperbincangkan ttg imej dan objek (Aku..Aku..Aku..) tapi dlm thread ini tumpuan adalah tentang cermin iaitu :

1. Apakah cermin itu..wujud atau ilusi
2. Kenapa perlu cermin
3. Apa fungsi cermin
4. Cermin yg berkualiti/x berkualiti
5. Cara nak mmbersih dan mengkilatkan cermin
6. Apa bukti cermin dah berkilau/sempurna
7. Hidup tanpa cermin bagaimana
8. Adakah Aku sekarang dlm atau luar cermin/atau imej yg paling dalam dlm cermin
9. Adakah kita perlu hidup tanpa cermin atau  hidup dlm kedua2nya (mana yg lebih baik)
10. Jenis2 cermin yg berkualiti

Mengikut pengalaman saya yang cetek ini saya telah mencuba mencuci dgn pelbagai cara iaitu:

1. Jalan tariqat iaitu zikrullah dgn tertib mengikut jenis tariqat iaitu semua bhgn zahir dan batin
2. Cuba menuruti semua yg disyariatkan oleh Islam
3. Solat sedaya upaya untuk khusyuk
4. Jalan aliran tenaga dalam dan seumpamanya..

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
Bukan begitu incik highlander07,

tidakkah engkau pernah mengunjungi pusat2 hiboran?
Ada satu permainan cermin ajaib? Yang mana cermin2 tersebut ada yang tidak rata permukaannya, ada yang cengkong, ada yang bengkok, atas, bawah samada kiri kanan yang tak rata. maka imej yang terhasil adalah diluar jangkaan kita. Ini adalah kerana cahaya terbias mengikut kedudukan permukaan cermin yang tak rata tu.. Maka terhasillah bentuk imej kita yang bermacam ragam, Imej kita boleh jadi gemuk, pendek, panjang, tinggi, herot dan macam2 lagi.. Dalam hal ini, siapa yang tertipu? Cerminkah menipu atau kita yang tertipu?

Cuabalah kita cuci cermin yang camgitu, adakah boleh imej kita tu jadik cam yang kita mahukan?
Cubalah engkau fikir2kan..

Jawapan:
Mengunjungi pusat hiburan tak pernah rasa-rasanya..shopping complex ada..jika kita melihat tentang imej cermin orang lain melaui  'cermin/conciousness) masing-masing banyak bergantung kepada persepsi/tafsiran imej masing-masing  iaitu sudah melibatkan 2 cermin..jadi 'risiko' melihat 'imej yg kabur' lebih besar..

Contohnya : Lelaki Eropah berminat kepada calon isteri yg 'slim/kurus
                    Lelaki Russia berminat kepada calon isteri yg gemuk

Jika kita mintak lelaki Eropah dan Russia berbincang dan mencapai kata sepakat tentang 'saiz' isteri yg diminati maka amat sukar..

Eloklah merujuk kpd tujuan topik thread ini..kalau masih cerita pasal 'imej' orang lain memang takkan habis..lebih baik kita fokus kpd tujuan topik..okeyy??

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
"dan memang tak adapun..." Adakah bermaksud cermin tu telah disingkirkan? Atau cermin tu tetap ada tapi seolah2 tak kelihatan lagi? Jika begitu apa gunanya cermin tu lagi..

Kerana itulah apabila orang2 Sufi yang telah mencapai 'tahap' yang tinggi maka dia pun menanggalkan 'syariat' dari badannya.. Adakah sama dengan orang2 yang tak memerlukan cermin lagi..?

Maaf yang encik highlander07, aku harus banyak bertanya kat sini kerana aku harus memahami benar2 apa yang hendak engkau sampaikan ini, bukan bermaksud mahu memusuhi sebagaimana yang engkau dan forumer lain sangkakan... kerana aku dan engkau adalah AKU jua...

Wassalam.

Jawapan:
Pada pendapat kami Syariat adalah 'cara yg terbaik' agar keselamatan zahir dan batin untuk menjalani kehidupan di dunia ilusi ini..lagipun semasa alastu kita dah setuju dgn 'peraturan permainan' yg ditetapkan..pada pendapat kami jika tak ikut syariat maka kesusahan atau bencana kpd kita dari aspek zahir ataupun masyarakat yg akhirnya memberi kesan kpd batin....Jika dah 'keluar' atau maksudnya mati dan berada dalam alam lain syariat/peraturan permainanan dah tak tertakluk..

jadinya kita nak dpt 'kesadaran' dan bukannya 'meninggalkan perjanjian' yg kita telah setuju..?

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
salam...
saya tidak pernah mengikut mana mana jalan untuk mencuci cermin. malahan saya tidak tahu pun rupanya ada jalan untuk mencuci cermin diri. itu sebab saya bertanya. Cuma yang saya paham apa yang saya lakukan.. terutama sekali di bawah, harus lah dengan niat "kerana Allah S.W.T" semata mata. dan tidak ada kerna di sebabkan perkara lain. hanya ini sahaja yang saya tahu.

P/s: saya tidak pernah mengamalkan mana mana ajaran tenaga dalam. jadi saya tak tahu jugak. rupanya.. banyak perkara yang saya tidak tahu.

**************************************************************************************************************************************************

cuci cermin
Apabila kita melihat imej aku dalam cermin tak sempurna bermaksud cermin mungkin kotor..

cermin = kesadaran/conciousness/hati/qalb

cermin jadi kotor kerana aku kecil dalam dunia ilusi ini asyik ingat 'selain Allah' kecuali 5 kali dlm sehari..Bila aku kecil sentiasa 24 jam mengingati Allah seluruh pandangan, iktikad, lisan dan perbuatan maka 'kekotoran cermin' mulai 'tanggal'.....cermin/kesadaran/qalb mula menunjukkan imej yg lebih jelas iaitu menunjuk jalan yang Haq..ingatan dan keinginan 'selain Allah' mula pudar kerana 'imej' benda2 tu dah tak kelihatan lagi..

**************************************************************************************************************************************************

Soalan:
maknanya hati yang bersih dan penuh kesedaran hanya kepada Allah maka itulah cermin yang sempurna..betul ke?

Jawapan:
Benar dan tepat sekali..tapi susah nak capai dan berkekalan dlm keadaan cam tu

**************************************************************************************************************************************************

Soalan:
aku selalu tengok cermin......selalu rasa pelik dengan diri sendiri...kita ni apa sebenarnya?

Jawapan:
Itulah tandanya cik ada kesadaran..

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
sedikit panduan yang saya kutip dari blog Tinta Tarbawi sebagai langkah menyuci hati..

LANGKAH-LANGKAH MEMBINA DIRI SEBAGAI HAMBA RABBANI


February 13th, 2007 by Adil Zamani

Salah perkara yang penting untuk diberikan perhatian yang serius adalah berhubungan dengan penyucian diri dan pembentukan diri menjadi mukmin. Kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat bergantung kepada usaha kita dalam menyucikan hati kita dan membentuk diri kita ke arah menjadi mukmin yang sebenar.

Allah SWT di dalam Al Qur’an, Surah asy Syams (91:9):
“Sungguh beruntung orang yang menyucikan (jiwa itu)”

Syakhsiyyah bukan sahaja jasad fizikal kita sahaja tetapi juga minda dan hati, perasaan dan sikap, akhlak dan perangai kita. Pembentukan dan pembangunan semua unsur ini akan membawa kita kepada kejayaan dunia dan akhirat.

Sekiranya seseorang berhajat kepada natijah keimanan yang mantap dan kebahagiaan yang hakiki, dia juga semesti berhajat kepada proses yang membawanya kepada natijah tersebut.

Sekiranya hajat kita untuk mardhatillah adalah sangat kuat maka sewajarnya hajat kita melalui proses yang membawa kita kepada mardhatillah ini semestinya sangat kuat juga. Kita tidak punya pilihan lain melalui proses ini dengan penuh kesungguhan dan kesabaran.

Bagi seorang mukmin, tujuan atau matlamat hidup yang teragung sekali adalah memperolehi mardhatillah atau keredhaan Allah SWT.

“Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui” (Surah al Ankabut (29): 64)

Kita perlu memahami dan menyedari bahawa harga keredhaan Allah SWT itu mahal dan hanya diperolehi oleh mereka yang sanggup membayar harganya. Ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam Surah Al Baqarah, ayat: 207:

“Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya untuk mencari keredhaan Allah. Dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hamba-Nya”

kebalikan mendapat syurga adalah dimasukkan ke dalam Jahannam dan menerima azab Allah di dalamnya. Oleh kerana itu kita juga meneliti punya dan kelayakan apa yang menyebabkan seseorang itu masuk neraka.

Jawapannya adalah neraka itu adalah tempat mereka yang mengabaikan hak-hak Allah atas diri mereka dan mengabaika pemprosesan hatinya untuk benar-benar beriman dan berkemampuan untuk melaksanakan tuntutan-tuntutan iman dalam hidupnya di dunia.

Cita-cita yang paling tinggi perlu ada dalam jiwa adalah untuk mendapat syurga Allah dan seluruh potensi diri mestilah difokuskan untuk memenuhi kelayakan mendapat redha Allah SWT melalui proses tarbiyyah Islamiyyah yang berasaskan tarbiyyah keimanan.

Pemilihan akhirat dan syurga sebagai matlamat akhir yang sangat dihajati mestilah dibuat secara faham dan sedar dan menuntut kita untuk memutuskan hubungan hati kita dengan gaya hidup kita yang lalu. Kita perlu melakukan hijrah hati.

Kita perlu membuat keputusan sama ada kita benar-benar mahu menjadikan syurga sebagai matlamat hidup kita. Memilih matlamat ini bererti memilih cara hidup yang baru, cara hidup yang berteraskan ketaatan kepada Allah SWT dalam semua hal.

Oleh itu wahai putera-puteri yang dikasihi! Mulakanlah hijrah hati anda dengan mengambil wudhu’ dengan sebaik-baiknya dan tunaikanlah dua rakaat solat taubat. Setelah itu fikir-fikirkan bersungguh-sungguh detik-detik menggerunkan yang mendatang. Ingatlah azab neraka yang anda telah berazam untuk mengelakkannya. Ingatlah ketika malaikal maut datang kepada anda dan memberitahu bahawa “Masa anda telah tamat dan tibalah masa untuk nyawa berpisah dengan jasadmu”. Ingatlah azab neraka dengan buah zaqqum sebagai makanan yang memenuhi perut dan diberi air panas sebagai minuman. Itulah yang difirmankan Allah di dalam Surah Al Waqi’ah.
Berdoalah anda dengan sebenar-benar doa:
“Ya Allah! Hamba-Mu ini memohon keampunan-Mu dan apa jua yang membawa diriku hampir kepada keampunan-Mu, dalam bentuk perkataan mahupun perbuatan!

Ya Allah ! Hamba-Mu ini memohon sudi kiranya Engkau kurniakan kepadaku iman yang tidak akan lenyap; barakah yang tidak akan hilang; dan kenikmatan yang tidak akan pudar dan ku pohon dari-Mu kedudukan tinggi di syurga-Mu”

Kita menyedari bahawa memperbaiki tabiat dan tindak tanduk dalam hidup kita adalah satu proses yang akan kita lalui sepanjang hayat. Walau bagaimanapun hajat atau kehendak kita untuk mencapai hasilan ini mestilah sentiasa semarak dalam jiwa kita. Hajat ini akan menjadi momentum untuk memperolehi tujuan atau matlamat yang tinggi dan suci ini. (insyaAllah)

salam
Tuan/Puan/Cik forumer yg dikasihi...

Apakah bukti/tanda cermin sakti/hati/kesadaran itu telah bersih dan berkilau?........(tutorial pagi ini)..

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
sekadar panduan saja,saya juga masih belajar ke arah itu En.Tutor ,jika ada kekurangan harap ada sesiapa boleh membantu..antara tanda hati kita telah bersih ialah:

1) Sentiasa mengarah tuan punya diri untuk terus mengingati dan bertaubat kepada Allah.
2) Sentiasa mengingatkan tuannya untuk beribadat kepada Allah.
3) Rasa selesa, seronok dan kelazatan beribadat lebih daripada kelazatan makanan dan minuman.
4) Memberi tumpuan sedalam-dalamnya terhadap apa yang dibaca khususnya ketika melaksanakan solat.
5) Mengingatkan tuannya agar sentiasa menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, sama ada perbuatan, kenyataan dan tindakan.
6) Reda terhadap pelaksanaan perintah Allah dan bersedia untuk meninggalkan segala tegahan dan larangan-Nya.
7) Seronok menghabiskan masa untuk Allah dan gelisah apabila habis untuk selain-Nya.

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
satu teknik mencuci 'hati' yg menarik dan unik. Ada sesapa tak, yang pernah join jemaah 'cuci' macam tu, share pengalaman dan info agar mereka yg sering dilabel 'SESAT' tu
diberi peluang bersuara. Salahke mereka nak'cuci' cermin dengan cara sendiri. Kalu dilihat teknik mereka itu, nampak macam senam aerobik dengan pergerakan seluruh badan.
Ini dapat menyihatkan badan dan memperkuatkan antibodi bagi melawan/mencuci penyakit zahir dan batin. Kengkadang kita rasa tak apa terkinja-kinja bila buat latihan
senam aerobik dengan alunan lagu rancak tapi bila ada orang berbuat sedemikian dengan zikir, dilabel 'SESAT' pula. Sekular ke aku ni????

Jawapan:
Menurut kajian perubatan:
Jika badan berpusing (spt teknik satu amalan Thoroqah di Turki)..pergerakan bendalir sinovial dalam telinga didapati boleh merangsang keupayaan otak yg tinggi. yg mungkin berkaitan dgn minda suprasedar ke arah makrifat...Ia juga menyebabkan peningkatan metabolisme badan ke arah keremajaan..

Jika badan melompat dan bergoncang didapati semua nodus2 badan yg menghasilkan antibodi akan kembali aktif dan ini meningkatkan sistem keimunan badan iaitu mampu mencegah penyakit dan memulihkan diri dari penyakit dihidapi..

Cuma cara yg ekstrem ni berlawanan dgn amalan biasa masyarakat tempatan..jika anda berada di papua new guinea  mungkin boleh diterima kot
Sebenarnya guru yg 'mencipta' gerak2 begini mendapat ilham atau discovery cara yg paling baik untuk mencepatkan dzuk/ekstasi..cuma Islam tak suka umat yg melampaui batas..

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
WAHAI CERMIN SAKTI...... SIAPAKAH JEJAKA YG PALING HENSEM DI DUNIA INI..
CERMIN AJAIB MENJAWAB.. KAU YG PALING HENSEM DIS

Jawapan:
cermin yg boleh menjawab tu bukan cermin sakti tapi iblis/nafsu

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
tingkatan nafsu yang terbawah sekali...
nafsu ammarah....takde cahaya langsung..gelap..
macamana nak tembus segala rahsia ketuhanan

Jawapan:
Maknanya cahaya yg kena pada permukaan cermin langsung tak dipantulkan?..imej tak nampak langsung?..ada ke keadaan mcm ni?

Pada tingkat nafsu al-ammarah..Bila AKU melihat cermin sakti maka imej aku yg terhasil nampak hodoh, kusam atau lebih teruk mcm babi, anjing, kuda (berdasarkan sifat2 nafsu yg ditunggang)..

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
Hati mesti dipimpin agar ia menjadi bersih atau baik.
Kerana membersihkan hati adalah wajib. Bila ia bersih, akan membersihkan seluruh kehidupan lahirnya.

Di antara cara-cara memimpin hati ialah:

Pertama :
Ada ilmu tentang hati atau roh.

Tujuannya untuk mengenal sifat-sifat hati yang positif dan yang negatif. Kalau tidak ada ilmu tentangnya, sifat-sifat mazmumah tidak akan dapat dikesan. Apalagi untuk ditumpaskan. Begitu juga dengan sifat-sifat mahmudahnya tidak akan dapat dikesan untuk disuburkan.

Kedua :
Perlu latihan-latihan praktikal melalui:
a. Mujahadatunnafsi
b. Istiqamah
c. Tafakur
d. Bergaul dengan orang yang baik-baik
e. Pimpinan mursyid

A. MUJAHADATUNNAFSI
Mujahadatun nafsi itu, di antara caranya ialah dengan menempuh tiga peringkat iaitu:
1. Takhalli - mengosongkan, membuang atau menyucikan daripada sifat-sifat yang keji.
2. Tahalli - mengisi atau menghiasi dengan sifat-sifat terpuji.
3. Tajalli - terasa kebesaran dan kehebatan Allah atau sentiasa rasa bertuhan.

Pada ketiga-tiga peringkat ini hendaklah dilakukan dengan mengadakan latihan yang dinamakan riadatunnafsi. Yakni latihan melawan atau memerangi semua kehendak-kehendak hati yang jahat, yang didorong oleh hawa nafsu.

Cara memeranginya ialah melalui latihan-latihan menolak kemahuan jahat yang ditimbulkan oleh nafsu. Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

1. TAKHALLI
Di peringkat takhalli, kita mesti melawan dan membuang dengan memaksa terus-menerus semua kehendak-kehendak nafsu yang rendah (jahat) dan dilarang oleh Allah. Selagi kita tidak memaksa diri untuk membenci, memusuhi dan membuangnya jauh-jauh secara terus-menerus dari diri kita, selagi itulah nafsu jahat akan sentiasa menguasai dan memperhambakan kita.
Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambung engkau. (Riwayat Al Baihaqi)

Kerana kejahatannya itu, telah ramai manusia yang ditipu dan diperdayakan untuk tunduk dan bertuhankan hawa nafsu.
Ini ada diceritakan oleh Allah dengan firman-Nya:
Maksudnya: Apakah engkau tidak perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsu menjadi Tuhan, lalu dia dibiarkan sesat oleh Allah berdasarkan ilmu-Nya. (Al Jasiyah: 23)

Apabila nafsu jahat itu dibiarkan menguasai hati, iman tidak akan ada tempatnya. Bila iman tidak ada, manusia bukan lagi menyembah Allah, Tuhan yang sebenarnya tetapi dia akan menyembah hawa nafsu. Oleh itu usaha melawan hawa nafsu janganlah dipermudah-mudah dan dianggap ringan. Ia adalah satu jihad yang besar.

Ingatlah sabda Rasulullah SAW pada Sahabat- Sahabat ketika baginda berangkat pulang dari satu medan peperangan:
Maksudnya: Kita baru balik dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang besar.
Bila para Sahabat bertanya: Peperangan apakah itu?
Baginda berkata: Peperangan melawan nafsu. (Riwayat Al Baihaqi)

Melawan hawa nafsu sangatlah susah. Barangkali kalau nafsu itu ada di luar jasad kita dan boleh pula dipegang, senanglah kita picit dan membunuhnya sampai mati. Tetapi nafsu kita itu ada dalam diri kita, mengalir bersama aliran darah, menguasai seluruh tubuh kita. Bahkan ia menjadi sebahagian daripada jasad kita iaitu tubuh yang halus (jismul-latif). Kerana itu, tanpa kesedaran, kemahuan dan paksaan yang sungguh-sungguh, kita pasti dikalahkannya, kemudian ia peralatkan semahu-mahunya.

Untuk lebih jelas, biar saya senaraikan peringkat-peringkat nafsu manusia. Sepertimana iman itu sendiri berperingkat-peringkat, begitu juga nafsu. Seseorang yang dapat mengalahkan nafsunya akan meningkat ke taraf nafsu yang lebih baik. Begitulah seterusnya sehingga nafsu manusia itu benar-benar dapat ditundukkan kepada perintah Allah.

Berikut ialah peringkat-peringkat nafsu yang saya senaraikan mengikut aturan tingkatannya:
i. Nafsu ammarah
ii. Nafsu lawwamah
iii. Nafsu mulhamah
iv. Nafsu mutmainnah
v. Nafsu radhiah
vi. Nafsu mardhiah
vii. Nafsu kamilah

Orang yang imannya di taraf iman ilmu, nafsunya berada di taraf yang kedua iaitu nafsu lawwamah. Kita mesti berjuang melawan nafsu itu hingga ia mahu tunduk sepenuhnya pada perintah Allah iaitu paling minima, nafsu mutmainnah. Nafsu mutmainnah ada pada orang yang memiliki iman ayan. Di peringkat inilah sahaja kita akan dapat menyelamatkan diri daripada seksaan Neraka.

Ini dinyatakan sendiri oleh Allah SWT dengan firman-Nya:
Maksudnya: Hai jiwa yang tenang (nafsu mutmainnah), kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba- Ku. Dan masuklah ke dalam Syurga-Ku. (Al Fajr: 27-30)

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
golongan ahli syurga itu terdiri dari org2 yg keimanannya bermakam2 dalam darjah nafsu dan makrifat. Oleh itu ahli syurga adalah mengikut makam2 seperti
makan berlian
makam intan
makam emas spuluh
makam emas sembilan
makan emas lapan
makan emas tujuh
makam suasa
makam perak

hikmat Allah adalah sgt rahsia.........

**************************************************************************************************************************************************

mutmainnah..
Maksudnya: Hai jiwa yang tenang (nafsu mutmainnah), kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba- Ku. Dan masuklah ke dalam Syurga-Ku. (Al Fajr: 27-30)

ulasan :

Mengikut ilmu sufi nafs al-mutmainnah ini adalah satu makam di mana hati/qalb tkidak lagi berbolak balik di mana perbuatan dosa2 yg kecil pun ditinggalkan..

Dalam ilmu makrifat dikatakan ini makam pertama pembukaan makrifat dlm bentuk kasyaf peringkat pertama.

Pada peringkat ini imej 'diri dalam pkgt 1' mula terzahir dlm pandangan iaitu rupa kita sendiri berwarna silver serta bertanda kalimah Allah di dahinya..pada ketika pembukaan diri ini kenikmatan yg amat sangat ( mencapai sekurang-kurang 70x klimax bersetubuh) dan mengikut pada peringkat ini dilindungi Allah SWT dari godaan syaitan dan nafsu prgkt rendah ..

Ramai yg mengikuti jalan tasawuf mendapat beberapa keistimewaan spt meraga sukma, tembus pandangan (scan) dan bertemu dgn makhluk/wali alam ghaib..Namun jika masih tidak bertemu diri  silver bertanda tiada makna langsung kebolehan2 tadi..(ramai yg tertipu dgn ilusi ini)

**************************************************************************************************************************************************

Soalan/Komen pembaca:
saya mmasih lagi kurang jelas sebenarnya..persoalan2 tentang cermin ini bermula dari soalan yg ketujuh tu sehingga seterusnya..

7. adakah Aku sekarang berada dl cermin atau diluar atau kedua2nya
8. Hidup tanpa cermin?
9. Adakah perlu hidup luar cermin atau kedua-duanya
10. Alam zahir/batin/akhirat adakah masih dlm cermin?
11. contoh cermin2 yg terbaik/sempurna
12. Apakah bukti cermin dah berkilau/sempurna?

ada sesiapa boleh membantu?saya rasa mungkin persoalan ini yg tuan rumah nak kita jawab..saya masih keliru..anybody please..

Jawapan dari pembaca:
Apabila kita berfikir dan melihat segala yang ada didepan mata kita, sebenarnya segala yang kita fikirkan dan lihat tu, wujudnya bukan diluar diri kita, tetapi wujudnya adalah di dalam otak kita.. Otak kita menafsirkan apa yang kita lihat, maka bentuk2 materi alam yang kita sedang melihat ini, adalah hasil dari penafsiran otak kita.. Atau boleh jugak di katakan otak kita sedang melihat cermin alam dan menafsirkannya....?

Maka dimana letaknya cermin tu?

Mungkin dekat sekali dengan otak kita? Maksudnya ia ada didalam diri kita nih..

Atau mungkin juga berada terus di dalam otak kita?

Bagaimana jika kita buang saja cermin nih?

Jika otak kita membuang cermin, maksudnya tidak lagi dapat menafsirkan apa yang dilihat, di dengar, tidak lagi dapat memikirkan hal2 materi alam nih, apa akan jadi?

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
kata seorang pengamal Qigong;

engkau tidak akan bisa mencapai Qigong tanpa meningkatkan Xinxing.....

maksudnya;

Engkau tak kan dapat mencapai 'jiwa yang tenang' tanpa mempertingkatkan amalan mu, yakni membuang sifat2 buruk yang ada dalam dirimu.

Artikel dari pembaca:

UCAPAN UNTUK PARA PEMBACA Sahabat-sahabatku yang dikasihi. Hatikamuadalah seumpama cermin yang berkilat. Kamu mestimembersihkannyadaripada debu dan kekotoran yang menutupinya.

Cermin hati kamuitu telah ditakdirkan untuk memancarkan cahayarahsia-rahsia Ilahi.Bila cahaya dari "Allah adalah cahaya bagi semualangit dan bumi." mulamenyinari ruang hati kamu, lampu hati kamu akanmenyala. Lampu hati itu"berada di dalam kaca, kaca itu sifatnyaseumpama bintangberkilau-kilauan terang benderang." Kemudian kepadahati itu anak panahpenemuan-penemuan suci akan hinggap. Anak panahkilat akan mengeluarkandaripada awan petir maksud

"bukan dari timur atau barat,dinyalakan dari pohon zaitun yangdiberkati." dan memancarkan cahaya keatas pokok penemuan, sangat tulen,sangat lutsinar sehingga ia"memancarkan cahaya walaupun tidak disentuholeh api".

Kemudianlampu makrifat (hikmah kebijaksanaan) akan menyalasendiri. Manamungkin ia tidak menyala sedangkan cahaya rahsia Allahmenyinarinya?Sekiranya cahaya rahsia Ilahi bersinar ke atasnya, langitmalam kepadarahsia-rahsia akan menjadi terang oleh ribuanbintang-bintang

".danberpandukan bintang-bintang (kamu) temui jalan (kamu).".Bukanlahbintang yang memandu kita tetapi cahaya Ilahi. Lantaran Allah "

.menghiaskanlangit rendah dengan keindahan bintang-bintang". Sekiranyalampurahsia-rahsia Ilahi dinyalakan di dalam diri batin kamu yang lainakandatang secara sekaligus atau beransur-ansur. Sebahagiannya kamutelahketahui sebahagian yang lain akan kami beritahu di sini.

Baca,dengar, cuba fahamkan. Langit ketidaksedaran (kelalaian) yanggelapakan dinyalakan oleh kehadiran Ilahi dan kedamaian sertakeindahanbulan purnama yang akan naik dari ufuk langit memancarkan"cahaya diatas cahaya" berterusan meninggi di langit, melepasiperingkat yangditentukan sebagaimana yang Allah telah tentukan bagikerajaan-Nya,sehingga ia bersinar penuh

kemuliaan di tengah-tengah langit,menghambat kegelapan kelalaian. "(Akubersumpah) demi malam apabila iasenyap sepi.dengan cuaca pagi yangcemerlang." malam ketidaksedarankamu akan melihat terangnya hari siang.

Kemudian kamu akanmenghirup air wangi kenangan dan "bertaubat di awalpagi" terhadapketidaksedaran (kelalaian) dan menyesali umur kamu yangdihabiskan didalam lena. Kamu akan mendengar nyanyian burung bulbul dipagi hari dankamu akan mendengarnya berkata: Mereka tidur sedikitsahaja di malamhari dan pada awal pagi mereka memohon keampunan AllahAllah bimbangkankepada cahaya-Nya sesiapa yang Dia kehendaki. Kemudiankamu akanmelihat di ufuk langit

peraturan Ilahi akan matahari ilmubatin mula terbit. Ia adalah mataharikamu sendiri, Lantaran kamuadalah "yang Allah beri petunjuk" dan kamu"berada pada jalan yangbenar" dan bukan "mereka yang Dia tinggalkan didalam kesesatan". Dankamu akan memahami rahsia: Tidak diizinkanmatahari mengejar bulan dantidak pula malam mendahului siang. Tiapsesuatu berjalan pada landasan(masing-masing). Akhirnya ikatan akanterurai selaras dengan"perumpamaan yang Allah adakan untuk insan danAllah mengetahui tiapsesuatu", dan tabir-tabir akan terangkat dan kulitakan pecah,mendedahkan yang seni di bawah pada yang kasar.

Kebenaran akanmembuka tutupan mukanya. Semua ini akan bermula bilacermin hati kamudipersucikan. Cahaya rahsia-rahsia Ilahi akan memancarPadanya jikakamu berhajat dan bermohon kepada-Nya, daripada-Nya,dengan-Nya.

PengenalanSegala puji dan puja untuk Allah, Tuhan Yang Maha Pengasihlagi MahaPenyayang. Dia yang mengumpul segala pengetahuan di dalamZat-Nya danDia jualah Pencipta segala pengetahuan dengan keabadian.Segalakewujudan bersumberkan Wujud-Nya. Segala puji bagi Allah lantaranDiamenghantarkan Quran yang mulia yang mengandungi di dalamnyasebab-sebabia diturunkan iaitu untuk memperingatkan manusia tentangAllah.

Dihantarkan-Nya
kepadapembimbing yang memandu manusia pada jalan yang benar denganyangpaling Perkasa di antara agama-agama. Selawat dan salam ke atasNabiMuhammad s.a.w yang tidak diajar oleh makhluk tetapi diajaroleh-Nyasendiri. Baginda s.a.w adalah nabi-Nya yang terakhir,penyambungterakhir pada rantaian kenabian yang diutus kepada dunia yangsedanghanyut di dalam huru hara, yang paling mulia di kalangannabi-nabi-Nya,dimuliakan dengan kitab suci yang paling suci dan palingmulia.Keturunan baginda s.a.w adalah pembimbing
bagi orang-orang yangmencari. Sahabat-sahabat baginda s.a.w adalahpilihan dari kalanganorang yang baik-baik dan murah hati. Semogakesejahteraan dankeberkatan yang melimpah-limpah dikurniakan kepadaruh-ruh mereka.Tentu sekali yang paling berharga di antara yangberharga, palingtinggi, permata yang tidak ternilai, barang perniagaanyang palingmenguntungkan manusia, adalah ilmu pengetahuan.

Hanya denganhikmah kebijaksanaan kita boleh mencapai keesaan Allah,Tuhan sekalianalam. Hanya dengan hikmah kebijaksanaan kita bolehmengikutirasul-rasul-Nya dan nabi-nabi-Nya. Orang yang berpengetahuan,yangbijaksana, adalah hamba-hamba Allah yang tulen yang Dia pilihuntukmenerima perutusan Ilahi. Dia lebihkan mereka daripada yanglainsemata-mata dengan kebaikan rahmat-Nya yang Dia curahkan kepadamereka.Mereka adalah pewaris nabi-nabi, pembantu-pembantu mereka, yangdipiliholeh rasul-rasul-Nya untuk menjadi khalifah kepada sekalianmanusia.Mereka berhubungan dengan nabi-nabi dengan perasaan yang amatseni dankebijaksanaan yang sangat tinggi. Allah Yang Maha Tinggimemujiorang-orang yang memiliki hikmah kebijaksanaan:

"Kemudian Kamiwariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih daripadahamba-hambaKami, tetapi sebahagian daripada mereka menganiayai dirimerekasendiri, dan sebahagian daripada mereka cermat, dan sebahagiandaripadamereka ke hadapan dalam kebajikan-kebajikan dengan izin Allah,yangdemikian adalah kurniaan yang besar". (Surah Fatir, ayat 32).

NabiMuhammad s.a.w bersabda, "Pemegang hikmah kebijaksanaan adalahpewarisnabi-nabi. Penduduk langit mengasihi mereka dan di atas mukabumi iniikan-ikan di laut bertasbih untuk mereka hingga kepada harikiamat".Dalam ayat lain Allah Yang Maha Tinggi berfirman: "Tidak takutkepadaAllah daripada hamba-hamba-Nya melainkan orang-orang yangberilmuPengetahuan" (Surah Fatir, ayat 2.

Nabi Muhammad s.a.wbersabda, "Pada hari pembalasan, Allah akanmengumpulkan sekalianmanusia, kemudian mengasingkan yang berilmu diantara mereka danberkata kepada mereka: 'Wahai orang-orang yangberilmu. Aku kurniakankepada kamu ilmu-Ku kerana Aku mengenali kamu.Tidak aku kurniakanhikmah kebijaksanaan kepada kamu untuk Aku hukumkankamu pada hari ini.Masuklah ke dalam syurga-syurga-Ku. Aku telahampunkan kamu' ". Segalapuji milik Allah, Tuhan sekalian alam lantaranDia kurniakan makam yangtinggi kepada hamba-hamba-Nya yang taat danmemelihara mereka daripadadosa dan menyelamatkan mereka daripadadiseksa.

Dia berkatiahlul hikmah dengan menghampiri mereka. Sebahagian daripadamurid-muridkami meminta supaya kami sediakan sebuah buku yang memadaibuat mereka.Sesuai dengan permintaan dan keperluan mereka kami siapkanbuku yangringkas ini Semoga ia dapat mengubati dan memuaskan merekaserta yanglain juga. Kami namakan buku ini "Sirr al-asrar fi ma yahtajuIlahial-abrar" atau

"rahsia dalam rahsia-rahsia yang Kebenarannya sangat diperlukan".

Dalampekerjaan ini kenyataan di dalam kepercayaan dan perjalanankamidibukakan. Setiap orang memerlukannya. Dalam menyampaikan hasilkerjaini kami bahagikannya kepada 24 bab kerana terdapat 24 huruf didalampengakuan scui

"La ilaha illah Llah, Muhammadun rasulu Llah"dan juga terdapat 24 jamdalam satu hari. 1: Permulaan Kejadian MakhlukSemoga Allah s.w.tmemberikan kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamuyang disukai-Nyadan Semoga kamu memperolehi keredaan-Nya. Fikirkan,tekankan kepadapemikiran kamu dan fahamkan apa yang aku katakan. AllahYang Maha Tinggipada permulaannya menciptakan cahaya Muhammad daripadacahaya suciKeindahan-Nya. Dalam hadis Qudsi Dia berfirman: "Akuciptakan ruhMuhammad daripada cahaya Wajah-Ku".

Ini dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad s.a.w dengan sabdanya:
"Mula-mulaAllah ciptakan ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nyasebagai ruhsuci". "Mula-mula Allah ciptakan qalam". "Mula-mula Allahciptakanakal". Apa yang dimaksudkan sebagai ciptaan permulaan itu ialahciptaanhakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w, Kebenaran tentang Muhammadyangtersembunyi. Dia juga diberi nama yang indah-indah. Dia dinamakannur,cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari kegelapan yangtersembunyi dibawah sifat jalal Allah. Allah

Yang Maha Tinggi berfirman:"Sesungguhnya telah datang kepada kamu dariAllah, cahaya dan kitabyang menerangkan". (Al-Maaidah, ayat 15) Diadinamakan akal yangmeliputi (akal universal) kerana dia telah melihatdan mengenalisegala-galanya. Dia dinamakan qalam kerana dia menyebarkanhikmah danilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam huruf-huruf. RohMuhammad adalahzat atau hakikat kepada segala kejadian, permulaan dankenyataan alammaya.

Baginda s.a.w menyatakan hal ini dengan sabdanya, "Akudaripada Allahdan sekalian yang lain daripadaku". Allah Yang MahaTinggi menciptakansekalian roh-roh daripada roh baginda s.a.w di dalamalam kejadian yangpertama, dalam bentuk yang paling baik. 'Muhammad'adalah nama kepadasekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalahsumber, asal usuldan kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya. Empatribu tahun selepasdiciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan arasydaripada cahaya mataMuhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain daripadaarasy. Kemudian Diahantarkan roh-roh turun kepada peringkat penciptaanyang paling rendah,kepada alam kebendaan, alam jirim dan badan.

"Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang paling rendah".
(SurahTin, ayat 15) Dia hantarkan cahaya itu daripada tempat iadiciptakan,dari alam lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah, bagikeesaan,bagi wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataansifat-sifatIlahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi(rohuniversal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaiancahaya.Roh-roh ini dinamakan 'roh pemerintah'. Dengan berpakaian cahayamerekaturun kepada alam malaikat. Di sana mereka dinamakan 'roh rohani'.

KemudianDia arahkan mereka turun kepada alam kebendaan, alamjirim, air danapi, tanah dan angin dan mereka menjadi 'roh manusia'.Kemudiandaripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang berdaging, berdarah.

"KemudianKami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan dikembalikandan daripadanyakamu akan dibangkitkan sekali lagi". (Surah Ta Ha, ayat55)

Selepasperingkat-peringkat ini Allah memerintahkan roh-roh supayamemasukibadan-badan dan dengan kehendak-Nya mereka pun masuk. "Makaapabila Akusempurnakan kejadiannya dan Aku tiup padanya roh-Ku.".(Surah Shad,ayat 72) Sampai masanya roh-roh itu terikat dengan badan,dengan darahdan daging dan lupa kepada asal usul kejadian danperjanjian mereka.Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alamarwah Dia telahbertanya kepada mereka:

"Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab ya, bahkan!." Mereka lupakepada ikrar mereka. Mereka lupakepada asal usul mereka, lupa jugakepada jalan untuk kembali kepadatempat asal mereka. Tetapi Allah MahaPenyayang, Maha Pengampun, sumberkepada segala keselamatan danpertolongan bagi sekalianhamba-hamba-Nya. Dia mengasihani mereka laluDia hantarkan kitab-kitabsuci dan rasul-rasul kepada mereka untukmengingatkan mereka tentangasal usul mereka.

"Dan Sesungguhnya Kami telah utuskan Musa(membawa) ayat-ayat Kami(sambil Kami mengatakan): hendaklah kamukeluarkan kaum kamu darikegelapan kepada cahaya, dan ingatkan merekakepada hari-hari Allah".(Surah Ibrahim, ayat 5) Iaitu 'ingatkanroh-roh tentang hari-hari dimana mereka tidak terpisah dengan Allah'.Ramai rasul-rasul telah datangke dunia ini, melaksanakan tugas merekadan kemudian meninggalkan duniaini. Tujuan semua itu adalah membawakepada manusia perutusan,peringatan serta menyedarkan manusia darikelalaian mereka.

Tetapi mereka yangmengingati-Nya, yangkembali kepada-Nya, manusia yang ingin kembalikepada asal usul mereka,menjadi semakin berkurangan dan terusberkurangan ditelan zaman.Nabi-nabi terus diutuskan dan perutusan suciberterusan sehingga munculroh Muhammad yang mulia, yang terakhir dikalangan nabi-nabi, yangmenyelamatkan manusia daripada kehancuran dankelalaian. Allah YangMaha Tinggi mengutuskannya untuk membuka matamanusia iaitu membukamata hati yang ketiduran. Tujuannya ialahmengejutkan manusia darikelalaian dan ketidaksedaran dan untukmenyatukan mereka dengankeindahan yang abadi, dengan penyebab, denganZat Allah. Allahberfirman:

"Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orangyang mengikutidaku kepada Allah dengan pandangan yang jelas(basirah)". (Surah Yusuf,ayat 108). Ia menyatakan jalan Nabi Muhammads.a.w. Baginda s.a.w dalammenunjukkan tujuan kita telah bersabda,"Sahabat-sahabatku adalah umpamabintang di langit. Sesiapa daripadamereka yang kamu ikuti kamu akantemui jalan yang benar". Pandanganyang jelas (basirah) datangnyadaripada mata kepada roh.

Mataini terbuka di dalam jantung hati orang-orang yang hampir denganAllah,yang menjadi sahabat Allah. Semua ilmu di dalam dunia ini tidakakanmendatangkan pandangan dalam (basirah). Seseorang itumemerlukanpengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yangtersembunyipengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi. "DanKami telahajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)".(SurahKahfi, ayat 65). Apa yang perlu seseorang lakukan ialah mencariorangyang mempunyai pandangan dalam (basirah) yang mata hatinya celik,dancetusan serta perangsang daripada orang yang seperti ini adalahperlu.Guru yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain,mestilahseorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alammutlak.

Wahaianak-anak Adam, saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlahdanbertaubatlah kerana melalui taubat kamu akan memohon kepada Tuhanagardikurniakan-Nya kepada kamu hikmah-Nya. Berusaha dan berjuanglah.Allahmemerintahkan: "Dan berlumba-lumbalah kepada keampunan Tuhan kamudansyurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang disediakanuntukorang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dansusah, danmenahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepadamerekayang berbuat kebajikan". (Surah Imraan, ayat 133 & 134).Masuklahkepada jalan itu dan bergabunglah dengan kafilah kerohanianuntukkembali kepada Tuhan kamu. Pada satu masa nanti jalan tersebuttidakdapat dilalui lagi dan pengembara pada jalan tersebut tidak adalagi.Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan dunia ini. Kitadihantarke mari bukan untuk makan, minum dan berak. Roh penghulukitamenyaksikan kita. Baginda s.a.w berdukacita melihat keadaan kamu.

Bagindas.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hariapabilabaginda s.a.w bersabda, "Dukacitaku adalah untuk umat yang akukasihiyang akan datang kemudian". Apa sahaja yang datang kepada kamudatangdalam keadaan salah satu bentuk, secara nyata atau tersembunyi;nyatadalam bentuk peraturan syariat dan tersembunyi dalam bentukhikmahkebijaksanaan atau makrifat.

Allah Yang Maha Tinggimemerintahkan kita supaya mensejahterakanzahir kita dengan mematuhiperaturan syariat dan meletakkan batin kitadalam keadaan yang baik danteratur dengan memperolehi hikmahkebijaksanaan atau makrifat. Bilazahir dan batin kita menjadi satu danhikmah kebijaksanaan ataumakrifat dengan peraturan agama (syariat)bersatu, seseorang itu sampaikepada makam yang sebenarnya (hakikat)."Dia alirkan dua laut, padahalkedua-duanya bertemu. Antara dua itu adadinding yang kedua-duanyatidak mampu melewatinya". (Surah Imraan, ayat19 & 20).Kedua-duanya mesti menjadi satu. Kebenaran atau hakikattidak akandiperolehi dengan hanya menggunakan pengetahuan melalui

pancainderadan deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan cara tersebuttidakmungkin mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat danpenyembahanmemerlukan kedua-duanya iaitu peraturan syariat danmakrifat. Allahberfirman tentang ibadat:
"Dan tidak Aku jadikan jin danmanusia melainkan untuk mengabdikan dirikepada-Ku". (Surah Dzaariyat,ayat 56). Dalam lain perkataan, 'merekadiciptakan supaya mengenaliDaku'. Jika seseorang tidak mengenali-Nyabagaimana dia bolehmemuji-Nya dengan sebenar-benarnya, memintapertolongan-Nya danberkhidmat kepada-Nya? Makrifat yang diperlukan bagimengenali-Nyaboleh dicapai dengan menyingkap tabir hitam yang menutupicermin hatiseseorang, menyucikannya sehingga bersih dan menggilapkannyasehinggabercahaya. Kemudian perbendaharaan keindahan yang tersembunyiakanmemancar pada rahsia cermin hati. Allah Yang Maha Tinggitelahberfirman melalui rasul-Nya:

"Aku adalah perbendaharaan yangtersembunyi. Aku suka dikenali,lalu Aku ciptakan makhluk supaya Akudikenali". Tujuan suci diciptakanmanusia ialah supaya mereka mengenaliAllah, memperolehi makrifat. Adadua peringkat makrifat yang suci.Seseorang itu perlu mengenalisifat-sifat Allah dan dalil-dalil yangmenjadi kenyataan atau penzahiranbagi sifat-sifat tersebut. Satu lagiialah mengenali Zat Allah. Di dalammengenali sifat-sifat Allah manusiasecara zahirnya dapat menikmatikedua-duanya iaitu dunia dan akhirat.Makrifat yang memimpin kepada ZatAllah tidak diperolehi dengan dirizahir manusia. Ia terjadi di dalamjiwa atau roh suci manusia yangberada di dalam dirinya yang zahir ini.

"Dan Kami telahperkuatkan dia (Isa) dengan roh kudus". (Surah Baqarah,ayat 87). Orangyang mengenali Zat Allah menemui kuasa ini melalui rohkudus (suci)yang dikurniakan kepada mereka. Kedua-dua makrifat tersebutdiperolehidengan hikmah kebijaksanaan yang mempunyai dua aspek;hikmahkebijaksanaan kerohanian yang di dalam dan pengetahuan zahirtentangbenda-benda nyata. Kedua-duanya diperlukan untuk mendapatkaankebaikan.Nabi s.a.w bersabda, "Pengetahuan ada dua bahagian. Satu padalidahyang menjadi dalil tentang kewujudan Allah, satu lagi di dalamhatimanusia. Inilah yang diperlukan bagi melaksanakan harapan kita".

Padaperingkat permulaannya seseorang itu memerlukan pengetahuansyariat.Ini memerlukan pendidikan yang mengenalkan dalil-dalil luartentang ZatAllah yang menyata di dalam alam sifat-sifat dan nama-namaini. Apabilabidang ini telah sempurna sampailah giliran pendidikankerohaniantentang rahsia-rahsia, di mana seseorang itu masuk ke dalambidangmakrifat yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya (hakikat).Padaperingkat yang pertama seseorang itu mestilahmeninggalkansegala-galanya yang tidak dipersetujui oleh syariat malah,kesilapan didalam melakukan perbuatan yang baik mestilah dihapuskan.

Perbuatanyang baik mestilah dilakukan dengan cara yang betul,sebagaimanakeperluan pada jalan sufi. Keadaan ini boleh dicapai denganmelatihkandiri dengan melakukan perkara-perkara yang tidak dipersetujuioleh egodiri sendiri dan melakukan amalan yang bertentangan dengankehendakhawa nafsu. Berhati-hatilah di dalam beramal agar amalan itudilakukanbukan untuk dipertontonkan atau diperdengarkan kepada oranglain.Semuanya mestilah dilakukan semata-mata kerana Allah, demimencarikeredaan-Nya. Allah berfirman:

"Barangsiapa berharap menemuiTuhannya, hendaklah dia mengerjakan amalsalih dan janganlah diamempersekutukan sesuatu dengan Allah dalamibadatnya kepada Tuhannya".(Surah Kahfi, ayat 110). Apa yang dihuraikansebagai daerah makrifatitu adalah tahap penghabisan bagi daerahkejadian yang pertama. Iaadalah permulaan dan merupakan rumah yangsetiap orang kembali ke sana.Di samalah roh suci dijadikan. Apa yangdimaksudkan dengan roh suciadalah roh insan. Ia dijadikan dalam bentukyang paling baik. Kebenaranatau hakikat tersebut telah ditanam ditengah-tengah hati sebagaiamanah Allah, diamanahkan kepada manusia agardisimpan dengan selamat.Ia bangkit dan menyata melalui taubat yangsungguh-sungguh dan usahasebenar mempelajari agama.

Keindahannya akan memancarkepermukaan apabila seseorang itu mengingati Allah terusmenerus,mengulangi kalimah "La ilaha illah Llah". Pada mulanya kalimahinidiucapkan dengan lidah. Bila hati sudah hidup ia diucapkan didalam,dengan hati. Sufi menggambarkan keadaan kerohanian yang demikiandenganmenganggapnya sebagai bayi, iaitu bayi yang lahir di dalam hati,dibeladan dibesarkan di sana. Hati memainkan peranan sepertiibu,melahirkannya, menyusun, memberi makan dan memeliharanya.Jikaanak-anak diajarkan

kepakaran keduniaan untuk kebaikannya,bayi hati pula diajarkan makrifatrohani. Sebagaimana kanak-kanakbersih daripada dosa, bayi hati adalahtulen, bebas daripada kelalaian,ego dan ragu-ragu. Kesucian bayibiasanya menyata dalam bentuk zahiryang cantik. Dalam mimpi, kesuciandan ketulenan bayi hati muncul dalamrupa malaikat. Manusia berharapmendapat ganjaran syurga sebagaibalasan kepada perbuatan baik tetapihadiah-hadiah yang didatangi darisyurga didatangkan ke mari melaluitangan-tangan bayi hati. "Dalamkebun-kebun kenikmatan.melayani merekaanak-anak muda yang tidakberubah keadaan mereka". (Surah Waqi'ah, ayat12 - 17 ).

"Melayanimereka adalah anak-anak muda laksana mutiara yang tersimpan".(SurahTur, ayat 24). Mereka adalah anak-anak kepada hati, menurutyangdiilhamkan kepada sufi, dipanggil anak-anak kerana keelokandanketulenan mereka. Keindahan dan ketulenan mereka menyatadalamkewujudan zahir, dalam darah daging, dalam bentuk manusia. Olehkeranakeelokan dan kelembutan sifatnya ia dinamakan anak-anak hati,tetapidia adalah manusia sejati yang mampu mengubah bentuk kejadianatauciptaan kerana dia berhubung erat dengan Pencipta sendiri. Diaadalahwakil sebenar kemanusiaan.

Di dalam kesedarannya tidak adasesuatu malah dia tidak melihat dirinyasebagai sesuatu. Tiada hijab,tiada halangan di antara kewujudannyadengan Zat Allah. Nabi Muhammads.a.w menggambarkan suasana demikiansebagaimana sabda baginda s.a.w,"Ada masa aku dengan Allah di manatiada malaikat yang hampir dan tidakjuga nabi yang diutus". Maksud'nabi' di sini ialah kewujudan lahiriahyang sementara bagi Rasulullahs.a.w sendiri. Malaikat yang palinghampir dengan Allah ialah cahayasuci Muhammad s.a.w, kejadian pertama.Dalam suasana kerohanian itubaginda s.a.w sangat hampir dengan Allahsehingga wujud zahirnya danrohnya tidak berkesempatan menghijabkannyadengan Allah. Baginda s.a.wmenggambarkan lagi suasana demikian, "Adasyurga Allah yang tidak adamahligai dan taman-taman atau sungai madudan susu, syurga yang didalamnya seseorang hanya menyaksikan WajahAllah Yang Maha Suci". Allahs.w.t berfirman: "Beberapa muka pada hariitu berseri-seri. KepadaTuhannya dia memandang". (Surah Qiamat, ayat22 & 23).

Pada suasana atau makam tersebut jika seseorangmakhluk termasuklahmalaikat mendekatinya kewujudan badannya akanterbakar menjadi abu.Allah s.w.t berfirman melalui rasul-Nya: "JikaAku bukakan penutup sifatkeperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangatsedikit sahaja, semua akanterbakar sejauh yang dilihat olehpandangan-Ku". Jibrail yang menemaniNabi Muhamamd s.a.w pada malammikraj, apabila sampai di SidratulMuntaha, telah mengatakan jika diamelangkah satu langkah sahaja lagidia akan terbakar menjadi abu.

ManusiaKembali Kepada Asal Usul Manusia dipandang daripada dua sudut;wujudlahiriah dan wujud rohani. Dalam segi kewujudan lahiriahkeadaankebanyakan manusia adalah berlebih kurang sahaja di antara satusamalain. Oleh yang demikian peraturan kemanusiaan yang umumbolehdigunakan untuk sekalian manusia bagi urusan lahiriah mereka.Dalamsudut kewujudan rohani yang tersembunyi di sebalik wujudlahiriah,setiap manusia adalah berbeza. Jadi, peraturan yang khususmengenaidiri masing-masing diperlukan. Manusia boleh kembali kepadaasalnyadengan mengikuti peraturan umum, dengan mengambillangkah-langkahtertentu. Dia mestilah mengambil peraturan agama yangjelas danmematuhinya.

Dengan demikian dia boleh maju ke hadapan. Diaboleh meningkat dari satuperingkat kepada peringkat yang lebih tinggisehingga dia sampai danmemasuki jalan atau peringkat kerohanian, masukke daerah makrifat.Peringkat ini sangat tinggi dan dipuji olehRasulullah s.a.w, "Adasuasana yang semua dan segala-galanya berkumpuldi sana dan ia adalahmakrifat yang murni". Untuk sampai ke peringkattersebut Perlulahdibuang kepura-puraan dan kepalsuan yang melakukankebaikan keranamenunjuk-nunjuk. Kemudian dia perlu menetapkan tigamatlamat.

Tiga matlamat tersebut sebenarnya adalah tiga jenissyurga. Yang pertamadinamakan Ma'wa - syurga tempat kediaman yangaman. Ia adalah syurgaduniawi. Kedua, Na'im - taman keredaan Allah dankurniaan-Nya kepadamakhluk-Nya. Ia adalah syurga di dalam alammalaikat. Ketiga dinamakanFirdaus - syurga alam tinggi. Ia adalahsyurga pada alam kesatuan akalasbab, rumah kediaman bagi roh-roh,medan bagi nama-nama dansifat-sifat. Kesemua ini adalah balasan yangbaik, keelokan Allah yangmanusia berjasad akan nikmati dalam usahanyasepanjang tiga peringkatilmu pengetahuan yang berturut-turut; usahamematuhi peraturan syariat;usaha menghapuskan yang berbilang-bilangpada dirinya, melawan penyebabyang menimbulkan suasanaberbilang-bilang itu, iaitu ego diri sendiri,bagi mencapai peringkatpenyatuan dan kehampiran dengan Pencipta;akhirnya usaha untuk mencapaimakrifat, di mana dia mengenali Tuhannya.

Peringkat pertamadinamakan syariat, kedua tarekat dan ketiga makrifat.Nabi Muhammads.a.w menyimpulkan keadaan-keadaan tersebut dengan sabdabaginda s.a.w,"Ada suasana di mana semua dan segala-galanya dikumpulkandan ia adalahhikmah kebijaksanaan (makrifat)". Baginda s.a.w jugabersabda,"Dengannya seseorang mengetahui kebenaran (hakikat), yangberkumpul didalamnya sebab-sebab dan semua kebaikan. Kemudian seseorangitu mestibertindak atas kebenaran (hakikat) tersebut. Dia juga perlumengenalikepalsuan dan bertindak ke atasnya dengan meninggalkan segalayangdemikian". Baginda s.a.w mendoakan,

"Ya Allah, tunjukkankepada kami yang benar dan jadikan pilihan kamimengikuti yang benaritu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidakbenar dan permudahkankami meninggalkannya". Orang yang kenal dirinyadan menentangkeinginannya yang salah dengan segala kekuatannya akansampai kepadamengenali Tuhannya dan akan menjadi taat kepadakehendak-Nya. Semua iniadalah peraturan umum yang mengenai diri zahirmanusia. Kemudian adapula aspek diri rohani atau diri batin manusiayang merupakan insanyang tulen, suci bersih dan murni. Maksud dantujuan diri ini hanyasatu iaitu kehampiran secara keseluruhan kepadaAllah s.w.t.

Satucara sahaja untuk mencapai suasana yang demikian, iaitupengetahuantentang yang sebenarnya (hakikat). Di dalam daerah wujudpenyatuanmutlak, pengetahuan ini dinamakan kesatuan atau keesaan.Matlamat padajalan tersebut harus diperolehi di dalam kehidupan ini. Didalamsuasana itu tiada beza di antara tidur dengan jaga kerana didalamtidur roh berkesempatan membebaskan dirinya untuk kembalikepadaasalnya, alam arwah, dan dari sana kembali semula ke sinidenganmembawa berita-berita dari alam ghaib. Fenomena ini dinamakanmimpi.

Dalamkeadaan mimpi ia berlaku secara sebahagian-bahagian. Ia jugabolehberlaku secara menyeluruh seperti israk dan mikraj Rasulullahs.a.w.Allah berfirman: "Allah memegang jiwa-jiwa ketika matinya danyangtidak mati, dalam tidurnya, lalu Dia tahan yang dihukumkan matiatasnyadan Dia lepaskan yang lain". (Surah Zumaar, ayat 42).

awapan (berdasarkan artikel di atas):

Satu penjelasan yg sangat lengkap dan padat..meliputi :

1. Apa itu cermin=hati=conciousness utk melihat kebesaran Ilahi (imej dlm cermin)
2. Cahaya Ilahi (bukan spt cahaya biasa) memancar Nur Al-Haq agar AKU dapat memandang AKU bukannya Aku
3.Bayi hati=bayi maani=Spiritual Foetus=Diri dalam=Silver bertanda
   **mesti yg ada kalimah pada dahinya

Ada satu kisah seorang murid sufi diminta gurunya bersuluk untuk mencapai peningkatan kerohanian..malam tu ketika murid sedang khusyuk berwirid spt mana yg diajar ole guru tiba2 susuk wajah dan tubuh seekor babi kala jengking terpacul di hadapan murid..murid amat takut dan meneruskan juga wirid sampai subuh..Selepas dhuha diceritakan kpd guru..Si guru minta anak muridnya meneruskan juga suluk beliau..Setiap malam hal yang sama berlaku tetapi wajah dan tubuh haiwan lain juga muncul yakni babi, harimau, ular, biawak dan lain2 jenis binatang lagi..

Sampai satu ketika si murid telah hilang sabar kerana malam2 berikutnya semua haiwan tsbt  datang serentak silih berganti muncul..Beliaumeminta guru memberi suatu petua untk menghalang kejadian tsbt berlaku..Diberi oleh sang guru sebatang kapur..dipesan setiap kali kemunculan binatang2 tsbt dicalit di dahi binatang2 itu..

Seperti biasa ketika berwirid muncul binatang2 berkenaan..setiap kali seekor muncul dicalit pada dahi dan binatang itu ghaib..muncul lagi binatang lain hal yg sama berlaku sehinggalah tiada seekor binantang muncul..setelah habis berwirid si murid tidur dgn nyenyaknya...selepas dhuha  dengan gembira diceritakan murid akan kejayaannya..sang guru tersenyum sambil meminta si murid menatap wajah beliau dalam cermin muka..
Alangkah terkejutnya anak murid melihat pada dahi beliau penuh dengan calitan kapur...

Binatang2 tsbt adalah imej ditunjukkan oleh cermin sakti/hati simurid...

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
kini........ umat Islam hilang tenggelam dlm kelebihan yg ada. Mereka tidak menyedarinya..malahan tidak terdetik untuk mengetahuinya. itulah rahsianya. KIta fikirkan.. bagaimana taadun Islam pada zaman dahulu begitu gemilang dgn khazanah ilmu...bagaimana mereka mendapatkannya. Juka dibandingkan dgn hari ini, dpatkah kita mencapai spt org2 yg terdahulu. tidak mungkin jika kita tidak kembali kepadaNya. Itulah rahsianya. Bila kita Hampir kepadanya pelbagai rahsia n kasih sayang dicurahkan dan dilimpahkan oleh NYa...fikir2kan.......

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
Aku Cermin Engkaulah Mentari
 
Suhrowardi, sufi yang dikenal sebagai Syaikh al-Isyraq dan mati terbunuh oleh penguasa zalim, pernah membuat perumpamaan tentang cermin dan matahari Ketika cermin dihadapkan kepada matahari maka sinar matahari akan diserap oleh cermin itu dan dipantulkannya kembali. Andaikan cermin mampu melihat ke dalam dirinya, ia akan terkejut dan mengira bahwa dirinya-lah matahari itu karena betapa kuatnya cahaya mentari tersebut.

Manusia dalam cerita Suhrowardi di atas digambarkan sebagai cermin sedangkan Allah diumpamakan sebagai matahari. Ketika manusia mampu mensucikan dirinya dan membersihkannya sedemikian rupa, maka ia layak diserupakan dengan cermin Ketika ia menjumpai "tanda-tanda kekuasaan ilahi", ia menerima cahaya ilahi yang dipancarkan sedemikian kuatnya ke dalam dirinya. Ia serap cahaya ilahi itu lalu ia pantulkan kembali.

Manakala kita mampu menyerap dan memantulkan kembali cahaya ilahi itu, hidup kita akan terus diterangi oleh cahaya ilahi. Orang yang sudah mencapai tahap itu akan menebarkan berkah pada setiap sudut yang menerima pantulan cahaya ilahi
dari "cermin"-nya. Ia mampu sebarkan rahmat disekelilingnya. Nabi Muhammad adalah contoh terbaik dari perumpamaan di atas. Cahaya ilahi yang diserap Nabi Muhammad SAW dipantulkannya ke seluruh alam semesta. Oleh karena itu, kehadiran
Nabi Muhammad mampu menebarkan rahmat ke seluruh alam semesta (rahmatan lil 'alamin).

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
Abu Sa'id Abu al-Khair, sufi besar abad 10 dan 11 dari Maihana, menasehati muridnya: "Selama egomu menyertaimu, engkau tak akan mengenal Allah, sebab, ego tidak menyukai manusia sempurna (insan al-kamil)" Ego itulah yang harus kita
tundukkan agar kita mampu menyerap cahaya ilahi. Bukankah demi menundukkan ego kita mampu tidak makan dan minum di siang hari Bukankah ketika kita tak datangi isteri kita di siang hari itu juga demi menundukkan hawa nafsu kita. Bukankah
demi menundukkan ke-aku-an kita mampu untuk menjaga lidah dan tangan kita dari perbuatan tercela selama satu bulan penuh.

Setelah kita tundukkan ego kita, cermin kita akan mampu menyerap cahaya ilahi dan memantulkannya ke seluruh penjuru. Dan seperti kisah Suhrowardi di atas, andaikan kita mampu melihat ke dalam diri kita, kita akan terkejut mendapati kuatnya cahaya ilahi itu, insya Allah!

Imam Gazali memisalkan hati nurani dengan kaca cermin. Bagi orang yang bersih dari dosa, maka nurani­nya bagaikan cermin yang bening, sekecil apapun noda di wajah, segera akan nampak di cerminnya. Adapun orang yang suka melakukan dosa
kecil, maka nuraninya bagaikan cermin yang terkena debu. Ia bisa menggambarkan wajah, tetapi noda-noda kecil tidak nampak. Sedangkan orang yang biasa melakukan dosa besar, maka nuraninya gelap, seperti cermin yang tersiram cat hitam.

Hanya sebagian kecil dari cerminnya yang bisa digunakan untuk bercermin, oleh karena itu pelaku dosa besar tidak pernah merasa dirinya bersalah, karena cermin hatinya tidak bisa menampakkan apa-apa. Selanjut­nya Al Ghazali me­misalkan
nurani orang yang mencampuraduk perbuatan baik dan perbuatan dosa dengan cermin yang retak.

Cermin yang retak tidak bisa menggambarkan wajah secara benar, hidung bisa nampak dua, mata menjadi empat, mulut menjadi menceng dan sebagainya, sehingga orang yang seperti itu selalu kacau dalam memandang kebenaran dan kesalahan, tidak bisa obyektif dan biasanya memiliki kepribadian yang pecah (split personality).


Nabi saw bersabda,"Seseorg yg apabila kamu memandang nya kamu akan teringat Allah swt, percakapan nya menambahkan ilmu mu dan amalan nya mengingatkan kamu kepada akhirat."

Cermin yang baik ialah cermin yang ada kilauan. Cermin yang jernih memantulkan imej wajah yang jernih. Bila cermin terkandung banyak titik hitam, titik itu ada melitupi cermin dan cermin akan kehilangan daya pantulan. Cermin yang hilang daya pantulan ibarat hati yang hilang sensitivitinya terhadap perkara baik dan mungkar.


Nabi saw bersabda "Mukmin itu ibarat cermin kepada mukmin yang lain."
Ada sesiapa nak huraikan? 

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
saya pun ada sesuatu yang menarik untuk dikongsi bersama forumner semua berhubung cermin ini..


Orang yang melihat cermin tahu yang ia melihat bayangannya. Apabila ia datang dekat cermin itu dan meneliti dirinya dalam cermin itu, maka ia tahu pula yang ia tidak melihat dirinya di situ. Jika cermin itu kecil, ia tahu bayangannya lebih besar dari apa yang dilihatnya. Jika cermin itu besar, dilihat bayangannya sangat besar meskipun ia tahu dengan yakin yang bayangnya lebih kecil dari apa yang dilihatnya. Dia tidak dapat menafikan yang ia melihat bayangannya sendiri.

Sungguhpun bayangan dalam cermin itu tidak sama besar, apabila ia berkata bahawa dia melihat bayangannya atau pun ia berkata bahawa dia tidak melihatnya, ia bukan bercakap benar dan bukan pula bercakap bohong.

Maka apakah itu bayangan yang dilihatnya???

Di manakaha ia berada???
Bagaimanakah keadaannya???
Ianya adalah yang dinafikan dan yang diisbatkan, ada dan tidak ada, yang diketahui dan yang tidak diketahui.

Adakah yang mempunyai hakikat kerana ia bukan tidak ada langsung" Deria melihatnya tetapi ia bukan ada wujud hakiki. Anda tahu pula ia maujud dan bukan semata-mata kosong sahaja.

Ke dalam hakikat seperti inilahmanusia masuk dalam waktu tidur dan selepas matinya. Dilihatnya keinginan atau nafsunya berbentuk-bentuk. Bentuk-bentuk itu bercakap kepadanya, dan dia pula bercakap-cakap kepada bentuk-bentuk itu seperti bercakap dengan orang-orang yang berjasad. Orag-orang yang kashaf melihat semasa jaga apa yang dilihat oleh orang-orang yang sedang tidur dan apa yang tleah dilihat oleh orang yang telah mati. Begitu jugalah seseorang itu melihat amalnya ditimbang meskipun amal itu semata-mata kualiti sahaja tanpa berjasad. Maut atau mati adalah hanya perkara nisbah perceraian selepas Ijtima'.

Apabila Allah memerintah yang mumkin(makhluk) menjadi apa yang telah ditentukan dalam bakat-bakatnya, maka mereka bergegas untuk melihat apa yang memang sedia wujud; kerana mereka berbakat untuk melihat sebagaimana juga mereka berbakat untuk mendengar.

Apabila yang mumkin terzhohir, ianya disinari dengan cahaya. 'Adam hilang lenyap. Yang mumkin membuka matanya dan melihat kebaikan mutlak yang sedia ada. Tidak diketahui apakah itu. Tidak juga dia tahu itulah yang memerintahkan supaya terzhohir. Tajali Ketuhanan mengurniakan kepada yang mumkim(makhluk) ilmu tentang apa yang dilihat oleh mumkin; dan bukan ilmu hakiki tentang apa yang memberi kepada mumkin itu wujudnya.

Apabila yang mumkin telah diberi cahaya, ia pun menghadap ke kiri lalu terlihatlah 'adam. Ia pun mula memerhatinya. Ia adalah ibarat bayangan seseorang yang terbit dirinya apabila orang itu disinari cahaya. Yang mumkin itu bertanya, Apakah ini?". Cahaya itu menjawab dari kanan; "Itulah dirimu!!!".

Jika anda cahaya semata-mata, tidaklah ada bayangan ini. Aku ini cahaya semata-mata dan Aku tidak ada bayang-bayang. Cahaya yang ada dalam diri anda itu adalah kerana sebahagian anda menghala kepada Aku. Anda hendaklah tahu bahawa anda bukan Aku, kerana Aku ini cahaya tanpa bayang. Anda itu cahaya bercampur gelap, kerana sebahagian dari anda menghala kepada Aku, dan yang satu lagi menghala kepada 'adam. Oleh itu anda terletak anda wujud dengan adam, antara baik dengan jahat. Wujud anda yang mumkin itu dibawa kepada anda oleh kerana anda melihat bayangan anda itu. Jika anda lari dari cahaya seluruhnya, lalu terus melihat bayangan anda, maka anda akan tahu yang ia adalah bayangan kemungkinan anda itu. Anda anggap itu bayang yang tidak mumkin. Yang tidak mumkin(mustahil) dan Yang Wajib adalah dua perkara yang berlawanan dalam semua segi.

Jika Aku panggil anda, anda tidak akan menjawab dan anda tidak dengar Aku, kerana pandangan kepada bayangan anda itu membuat anda pekak untuk mendengar panggilan-Ku. Jangan lihat Aku sebentar, kerana anda akan kehilangan bayangan anda dan mengatakan diri anda itu sebagai Aku. Dengan itu anda akan mengatakan diri anda itu sebagai Aku. Dengan itu anda akan jadi mangsa Kejahilan. Jangan lihat bayangan anda seketika kerana anda akan kehilangan aku. Anda itu pekak, anda akan lupa dengan tujuan anda itu Aku jadikan. Sekarang jadi ini dan sekejap lagi itu. Allah jadikan dua mata untuk anda. Satu untuk melihat aku dan satu lagi untuk melihat bayangan anda. Demikianlah kami telah terangkan dua jalan; - Jalan cahaya dan Jalan bayangan. Satu, jalan syukur, satu lagi jalan kufur. Sesungguhnya 'adam mustahil itu adalah kegelapan dan 'adam yang mumkin pula adalah bukan kegelapan. Oleh kerana itulah di dalam bayang ada Kerehatan Wujud.

credit for saudara Mohd Syahir Makin

**************************************************************************************************************************************************

cermin
cermin=kesadaran @ hati sanubari@ fuad @ mcm2 lagi..

Cermin itu mcm satu mimpi..selagi dia tak tahu yg dia dlm mimpi maka selagi itulah dia jadi imej dalam cermin..

bila cermin dah berkilat atau dia sudah tahu bhwa dia dlm mimpi dan mampu keluar darinya maka 'keluarlah dia  dari mimpi atau terjaga..atau 'sirna'lah cermin..tak ada cermin lagi..yg tinggal adalah AKU..

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
Cuci aje pakai Zikir...dgn ikhlas...

**************************************************************************************************************************************************

Ikhlas ada 3 peringkat;

Pertama : Berbuat sesuatu kebaikan kerana perbuatan itu tanpa sebarang kepentingan peribadi
Kedua : Kerana Allah
ketiga : Semua dari Allah
keempat : Dari AKU kepada AKU kerana AKU (Ringkasnya : AKU)

**************************************************************************************************************************************************

Soalan dari pembaca:
pening baca thread mcm ni

Jawapan dari pembaca:
Nak senang Faham...cermin tu ramai Guru kata itulah HATI batin...bersih hati teranglah cermin...cermin ini pula berhubung dgn talian 4 nafas ... Nafas tanapas ampas nufus...Maka untuk membersihkan hati alat terbaik ialah zikir kerana bukan semua orang dapat bersih semulajadi seperti mereka yg khawas ul khawas...
Mursyid biasanya akan buka sedikit demi sedikit talian 4 nafas ni supaya tenaga/warid zikir itu SOLID masuk dan memecahkan istana Iblis didalam hati...Sebab kalau terlalu besar...zikir kurang...maka tenaga zikir tidak tertumpu pada satu point....Umpama menyiram air...kalau air kurang...paip geth tu di kepit supaya memancut air tu membasuh longkang...

Bagaimana pun berbeza mengikut Mursyid...ada yg terus pada 9 latifathul pada insan...Mereka di beri isyarat memecahkan 1 persatu dahulu....bagaimana pun kebiasaan Mursyid tumpu pada latifathul Qalbi yg 7 dahulu. Dipecahkan 1 persatu atau terus pukul pada ketujuh-tujuh latifathul Qalbi....Bagaimanapun ini hanya untuk Murid yg sudah pertengahan ...

**************************************************************************************************************************************************

Soalan dari pembaca:
boleh saya tau apakah zikir2 yg diajar oleh Guru untuk membersihkan hati..jika tak keberatan boleh kongsi bersama forumner semua tak?

Jawapan dari pembaca:
Zikir pembersih hati....

Kena berguru la...Namun nabi Muhammad s.a.w dah kasi yg mudah...kalimah Toiyibbah....zikir sahaja...samada secara jihar atau sir....

memang setiap Firkah berbeza zikirnya tetapi tujuan tetap sama....Ada yg zikir Allah...ada yg zikir nafas Allahu...ada yg zikir Allahu akbar...ada yg zikir hakikat ada yg zikir makrifat.... Ada juga tasbih Khusus seperti tasbih Khusus Ahmadiah...

Mursyid biasanya akan monitor perkembangan murid melalui bisikan2 rohani atau apa jua seperti mimpi mengikut petua yg pernah diamalkan dan di lalui...

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
[13.11]        Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
Jangan selalu sangat pandang cermin, kerana akan timbul pula rasa bangga diri. Syaitan pulak suka memanah dari dalam cermin...

Perumpamaan; bila sekeping cermin memantulkan cahaya tajam kearah sesuatu, sesuatu itu boleh terbakar, kerana ketajaman cahaya tadi telah bertukar menjadi api...!

"AllahumaKamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku)

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
ye..sebab bangga diri tu salah satu tanda cermin kita kotor..cucilah cermin itu selalu..

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
Jgn terlalu taksub dgn cermin mif! Ada kala cermin menipu!

Jadi, selain cuci cermin, jgn lupa baca doa tengok cermin. Kita berlindung dgn Allah swt dlm apa jua!

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
cermin pon ada dua, kadang2 gambaran benar;kadangkala gambarannya buruk...

bukan teruk sgt; cuma bila tgk lama2, memang mata kita pada perasaan nampak rupa tu berlainan sikit; tapi yg sebenanya; kerana cahaya lama2 dia dah tak mampu; mata kita pula nak melihat mmg dia banyak bergantung pd mata;

yg sebenanya; waktu israk mikraj nabi;jibril dari cahaya; pon tak mampu melangkah masuk ikut nabi bila berjumpa tuhan

begitu juga mata kita ni bila tgk cermin lama2....sebab benda yg dalam tu; dia kadang kala nak juga kita sedar "kewujudannya"; bukan buruk; cuma sebab dia penelan cahaya; dia tak berbentuk tapi dia ada....so mata kita tak biasa dgn keterbiasaannya; jadilah kita tak berapa selesa sket; tapi kerana Dialah; kita wujud;
amacam?ada paham ka?

**************************************************************************************************************************************************

Soalan dari pembaca:
x brp faham lahh...

apa kaitan tgk cermin lama2 ngn kisah israk mikraj??

Jawapan dari pembaca:
bila kita tgk cermin dgn mata kita ni, sebenarnya ada satu gelombang atau biasan yg dapat memantul sampai ke dalam diri yg terdiri di dalam sekali...

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
aku rasa mungkin nih ..pasal
*hati...bersih ke kotor
*your true innerself kat akhirat..klu kamu suka memerintah org..rupa cam anjing..klu suka sangat mengikut nafsu ..jadi babi..klu kamu baik masa kat dunia...rupa cam malaikat cantik..
*pasal zahir and batin
*klu tengok cermin tuh..utk tengok diri sendiri
*klu tengok cermin tuh..buat kita fikir..pasal there are other world...

aku rasa maksud highlander nih..gini...
diri kita ni memang tak sempurna...cermin tuh..
symbol hati..
klu cermin koto...maksudnya hati tak dijaga tak bersih
klu kita bersihkan hati...contohnya dengan mendekatkan diri ngan Allah, berzikir, and melawan nafsu kita...cermin tuh bersih...sampai tak nampak cermin tuh lagi...
aku rasa dia ni nak cakap...klu kita kenal Allah..dekatkan diri ngan Allah...maka tak da cermin lagi...maksudnya kita kuar dari dunia ilusi...

betul ker ni Highlander apa saya cakap ni?

**************************************************************************************************************************************************

Komen pembaca:
cermin terbaik untuk diri sendiri ialah...

dunia yang anda sedang lihat...

aku melihat kau = kau melihat aku = cermin diri...

jika seluruh manusia tahu hakikat ini..aman dunia...

tapi itu tak akan terjadi..sebab ALLAh berkehendakkannya begitu...
like l Share : http://bit.ly/nusanaga

0 komentar: